دسته‌بندی نشده

تقویت گوش برای نوازندگان ویولن با تمرین های ساده

تقویت گوش برای نوازندگان ویولن با تمرین های ساده

این مقاله برداشتی از سایت گوش نوازان است

موسیقی تا حدی یک زبان جهانی محسوب می شود. یک ترانه می تواند ما را به اشک بیندازد، ما را به رقص وادارد ویا در خاطرات گذشته غرق کند. خواه یک شنونده معمولی باشید و یا یک نوازنده حرفه ای در این مقاله چند روش برای بهبود و تقویت مهارت گوش دادن به موسیقی برای شما ارائه شده است.

در ابتدا به تفاوت بین گوش دادن و شنیدن می پردازیم:

کلمات معروف شرلوک هلمز به دکتر واتسون را می توان برای بیان تفاوت گوش دادن و شنیدن استفاده کرد.: “می شنوید، اما گوش نمی دهید. “در این اظهارات موازی، این مفهوم وجود دارد که “دیدن” و “شنیدن” منفعل هستند، در حالی که “مشاهده” و “گوش دادن” فعال هستند، که به سطح بالاتری از تعامل ناظر یا شنونده نیاز دارند.

گوش دادن فعال چیست

در موسیقی، گوش دادن فعال به انتخاب آگاهانه تمرکز روی یک قطعه موسیقی گفته می شود. در زندگی روزمره، ممکن است از موسیقی به عنوان بافت پس زمینه استفاده کنید، اما وقتی حواس پرتی را از بین می برید و توجه خود را معطوف موسیقی می کنید، به سمت گوش دادن فعال می روید.

چرا گوش دادن فعال مهم است

گوش دادن فعال به شما امکان می دهد ساختار ترکیب و تفاوت های ظریف در یک قطعه موسیقی را پردازش کنید. گوش دادن فعال ممکن است به شما کمک کند تا سازهای مختلف را در یک قطعه موسیقی خاص شنیده یا پیچیدگی های آن ها را درک کنید و همچنین در تقویت مهارت گوش دادن بسیار موثر خواهد بود.

بیش از یک بار گوش دهید

اگر برای تقویت مهارت گوش دادن جدی هستید پس به اولین برداشت خود از یک آهنگ اهمیت زیادی ندهید. محققان می گویند ما انسان ها در ابتدا تمایل به چیزهای جدید نداریم، اما با گذشت زمان و قرار گرفتن مکرر در معرض آنها علاقه پیدا می کنیم. مطمئنا شما نیز چنین تجربه هایی داشته آید مثلا بعد از چند بار گوش دادن به آهنگی که دوست نداشتید، دوباره به آن علاقه مند شده اید. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که مغز شما تکرار و دانستن آینده را دوست دارد. فیلیپ بال، نویسنده کتاب موسیقی غریزه، می گوید: “مغز یک ارگان بدنبال الگو است، بنابراین به دنبال یافتن الگوهایی در موسیقی است تا آنچه را می شنویم درک کند.”

بنابراین برای تقویت مهارت گوش دادن، واکنش اولیه خود را به موسیقی نادیده بگیرید و دوباره به آن گوش دهید. همانطور که ماد پاول، ویولون نواز آمریکایی در سال 1917 نوشت، “آشنایی با موسیقی ارزشمند لذت گوش دادن به آن را افزایش می دهد و با هر بار گوش دادن به آن لذت بیشتری می برید. موسیقی خوب هیچ وقت خسته کننده نخواهد بود.”

تا آنجا که ممکن است انواع مختلف موسیقی را گوش دهید

در مقابل، گوش دادن به موسیقی که قبلاً هرگز نشنیده اید نیز می تواند باعث تقویت مهارت گوش دادن شود و کارهای خوبی برای مغز شما انجام می دهد. سال گذشته، محققان کانادایی فهمیدند که گوش دادن به آهنگ های جدید مرکز ترشح دوپامین را فعال می کند که یک ماده شیمیایی مرتبط با فعالیت های شادی بخش می باشد.

یک ساز را یاد بگیرید

این کار بصورت علمی تأیید نشده است، اما برای تقویت مهارت گوش دادن بهتر است این راه را نیز امتحان کنید. به طور خلاصه، نوازندگان اغلب می گویند دانستن نحوه نواختن ساز، تجربه های جدیدی به زندگی تان می افزاید. به نظر می رسد که درک پیچیدگی های نحوه ساخت موسیقی – مهارت جسمی و ذهنی که در آن وجود دارد – یک بعد کاملا جدید از ارزیابی صدا است.

اگر قصد دارید نواختن ویولن را یاد بگیرید از دوره های آموزش اصولی و با کیفیت موسیقی در وبسایت خنیاگر کمک بگیرید.

به هر آهنگ به صورت جداگانه گوش دهید

اگر نمی توانید یا نمی خواهید ساز جدیدی یاد بگیرید، یک روش خوب دیگر برای درک لایه های یک آهنگ و تقویت مهارت شنیداری، گوش دادن به هر آهنگ به صورت جداگانه است. به گفته نینا کراوس، مدیر آزمایشگاه علوم اعصاب شنوایی در دانشگاه نورث وستر، نوازندگان می توانند این کار را به طور طبیعی انجام دهند. کراوس می گوید: “یک نوازنده حتی اگر سازهای دیگر در حال نواختن باشند، به صدای ساز خود گوش می دهد.” شما می توانید این کار را با کمک اینترنت و به وسیله سایت های مختلف از جمله یوتویوب ویا MultitrackMaster.cm انجام دهید.

یک تجربه را انتخاب کنید، نه یک ترانه

هنگام جستجوی آهنگ مناسب، تایلر گری، یکی از نویسندگان کتاب The Sonic Boom: How Sound Transforms the Way we Think، Feel and Buy، پیشنهاد می کند فراتر از هنرمند و عنوان باشد. “سعی کنید با توجه به شرایط خود موسیقی انتخاب و گوش کنید” او می گوید: “ما در دوره ی کاملا جادویی زندگی می کنیم که تقریباً بلافاصله می توانید به موسیقی دلخواهتان دسترسی داشته باشید” از طریق برنامه های مثل spotify یا Songza یا iTunes.

مدیتیشن را امتحان کنید

فرانک دیاز، استاد دانشکده موسیقی و رقص دانشگاه اورگان می گوید:”دانشجویانی که 15 دقیقه در روز مراقبه می کنند، تمرکز بیشتری در هنگام گوش دادن به موسیقی خواهند داشت و آسان تر از دیگران می توانند باعث تقویت مهارت گوش دادن خود شوند. ”

متن شعر را درک کنید

یکی از بهترین راه های ارتباط برقرار کردن با آهنگ و تقویت مهارت گوش دادن، درک متن ترانه آن است. در ابتدا اینکار را می توانستید با استفاده از جزوه های کوچکی که به همراه سی دی ها ارائه می شد انجام دهید اما امروزه با دسترسی به اینترنت می تواند معانی و تحلیل های مختلفی از متن آهنگ دلخواهتان را تنها با یک جستجو بدست آورید.

از MusicSmasher استفاده کنید تا موسیقی دلخواهتان را به سرعت پیدا کنید

این ابزار باعث می شود آهنگ های مورد علاقه خود را به صورت آنلاین پخش کنید. آهنگی را جستجو کنید و MusicSmasher برنامه های مختلفی مانند spotify، soundcloud و rdio را اسکن می کند تا به شما بگوید که آهنگ مورد نظرتان را کجا پیدا کنید. کلید پخش را فشار دهید و از آهنگ خود لذت ببرید.

چراغ ها را خاموش کنید تا حس شنوایی شما افزایش یابد.

احتمالاً شنیده اید که اگر یک حس را از بین ببرید، حواس دیگر شما افزایش می یابد. این کاملاً درست است وقتی صحبت از گوش دادن می شود. چشمان خود را ببندید یا یک اتاق تاریک پیدا کنید تا تمرکز خود را دو برابر کنید.

مطالعه کنید و بیاموزید

هرچه بیشتر در مورد تئوری موسیقی، روش های ترکیب بندی تاریخی، تنظیم، آهنگ سازی و ساز سازی یاد بگیرید، راحت تر می توانید مهارت های شنیداری خود را تقویت کنید. لذت یا تجزیه و تحلیل بیشتری نیز در اختیار شما قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *