دسته‌بندی نشده

برای آینده سازی به بیداری علمی نیاز داریم

رئیس فرهنگستان علوم با بیان این‌که برای آینده‌سازی به بیداری علمی نیاز داریم، گفت: در آینده باید منتظر پروژه‌های منهتن دو و سه باشیم. هم‌اکنون تقسیم‌بندی کشورها به غرب‌وشرق و شمال‌وجنوب شکل گرفته است. ما باید مشخص کنیم که در این مسیر چه برنامه‌ای داریم.


به گزارش ایسنا، محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در نشست آینده نگاری با شعار «آینده روشن» که امروز در فرهنگستان علوم برگزار شد، یاد مضطرزاده، عضو پیوسته فرهنگستان علوم که در بحث آینده‌نگاری پیشرو بود را گرامی داشت و اظهار کرد: برخی معتقدند که آینده نگاری تخصص نیست و آینده نگاران از اطلاعات تاریخی،‌ سیاسی، اقتصادی و غیره در گذشته استفاده می‌کنند تا آینده را پیش بینی کنند در حالی که این تصور اشتباه است.


وی ادامه داد: به نظر می‌رسد قدمت آینده‌نگاری به زیست انسان بر می‌گردد؛ چراکه همواره غیب گویی و آینده‌نگاری مورد توجه بوده است، مثلا گاهی از علما درباره تغییرات آب و هوایی و تاثیر آن در سرنوشت می‌پرسیدند؛ اما هم اکنون با شکل گیری علم مدرن، تفاوت زمین تا آسمان اتفاق افتاده است.


رئیس فرهنگستان علوم گفت: علم امروز پیش بینی را آسانتر و نزدیک به دقیق کرده است، تفاوت گذشته با امروز این است که آنها آینده سازی نمی کردند اما امروز آینده سازی مطرح است.


وی افزود: اگر این باشد باید برای ساخت آینده توانمند باشیم و برای اینکه عقب نمانیم به بیداری علمی نیاز داریم؛ چراکه دال مرکزی ساخت آینده، علم است، علمی که توأم با حکمت و کل نگری باشد.


مخبر دزفولی بیان کرد: امروز علم دو راه شقاوت و سقوط یا صعود و سعادت برای بشریت را مدنظر دارد، قرار گرفتن در هر یک از این جبهه ها خروجی خودش را دارد و قدرت هوش مصنوعی مانند قدرت صنعتی بعد از رنسانس خواهد بود؛ بنابراین جهت علم برای ما کلیدی است، اگر اینگونه شد، علم قدرت است، اگر علم امروز عین قدرت است پس علم جدید کارساز است، جامعه ای خودش را نجات می دهد که کارسازی علم را برای خودش تعریف کند و آن را رام خود کند. از زمانی که علم تبدیل قدرت شده است نمی تواند به صورت نظری صرف بود، چنین رسالتی برای دانشمند تعریف نشده است.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *