دسته‌بندی نشده

آشنایی با فوم پاششی پلی یورتان

آشنایی با فوم پاششی پلی یورتان

 

فوم پاششی پلی یورتان (Spray Polyurethane Foam) :

فوم های پلی یورتان در سه نوع فوم سخت، نرم و نیمه نرم ساخته می شوند. فوم های پلی یورتان به دو صورت پاششی (اسپری) و تزریقی بر روی سطوح قابل اجرا هستند. برای تشکیل فوم لازم است مقدار معینی از ترکیبات توسط متخصصین با تجربه درون دستگاه ریخته شود. بر اثر فشار و حرارت معین این مواد با یکدیگر ترکیب شده و بعد از پاشیدن روی دیوار لایه ای از فوم پلی یورتان سخت تشکیل می شود. به علت روش اجرا؛ به این نوع عایق ها؛ فوم پاششی پلی یورتان گفته می شود.

فوم پاششی از نوع فوم سخت می باشد و در دو نوع عایق حرارتی و عایق صوتی تولید می شود. عایق های رطوبتی را اصطلاحا سلول بسته نیز می گویند. فوم پاششی سلول بسته برای عایق بندی رطوبت نیز بسیار مفید است. زیرا تراکم بسیار بالایی دارد و آب و بخار نمی تواند از آن عبور کند.

عایق های صوتی یا به اصطلاح فوم سلول باز؛ برای عایق بندی صوتی به کار می روند. زیرا این نوع فوم تراکم پایینی داشته و منافذ زیادی دارد که از هوا پر شده است. تخلخل بالای فوم پاششی سلول باز؛ باعث شده تا در برابر عبور صدا مقاوم باشد. همچنین برای عایق بندی حرارتی نیز کاربرد بسیاری دارد. فوم پاششی سلول باز در برابر رطوبت مقاوم نیست زیرا منافذفوم؛ آب و رطوبت را از خود عبور می دهند.

سرع زیاد واکنش تشکیل پلی یورتان و افزایش حجم فوم

 

مزایای فوم های پاششی:

سرعت واکنش میان مواد تشکیل دهنده فوم پاششی پلی یورتان بسیار بالا است. به نحوی که بلافاصله پس از پاشیدن؛ فوم سخت تشکیل می شود. این ویژگی باعث شده تا فوم پاششی پلی یورتان بر روی سطوح عمودی، سقف و سطوحی که در جهت عکس جاذبه زمین هستند نیز قابل اجرا باشد. 2 ثانیه بعد از اسپری کردن مواد؛ واکنش پلیمریزاسیون اتفاق می افتد و در کمتر از 20 ثانیه فوم پاششی سخت تشکیل می شود. قبل از اینکه فوم فرصت ریختن یا چکه کردن داشته باشد.

به علت وزن کم؛ از این پلیمر در صنایع مختلف از جمله در ساخت کشتی ها، شناورهای دریایی استفاده های زیادی می شود. از فوم پاششی پلی یورتان می توان برای عایق بندی حرارتی در گلخانه ها، واگن های قطار، مرغداری، ساختمان، لوله ها و مخازن و … استفاده کرد. در ساخت تجهیزات سردخانه ای، انواع یخچال و فریزر و کولرها نیز فوم پاششی پلی یورتان به کار می رود. در مکان هایی مانند استودیو، منازل مسکونی، صنایع و امور ترافیکی از فوم پاششی پلی یورتان به عنوان عایق صوتی استفاده می شود.

قابلیت اجرای فوم پاششی پلی یورتان در سطوح فوقانی و عمودی

 

معایب فوم پاششی پلی یورتان:

فوم پاششی پلی یورتان با وجود تمام مزایا و کاربردهای مفید که دارد، معایبی نیز دارد. در هنگام اجرای فوم پاششی پلی یورتان باید از تجهیزات ایمنی استفاده کرد. زیرا در هنگام واکنش گاز سمی تولید می کند که برای ریه انسان بسیار خطرناک است.

پلیمر پلی یورتان با محیط زیست سازگار نیست و مدت زیادی طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شود. همچنین در صورتی که نیاز باشد فوم از سطح جدا شود؛ به علت چسبندگی زیاد کندن آنها بسیار سخت است.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *