دسته‌بندی نشده

تاختن اومیکرون با ساعتی ۱۵۰۰ مبتلا

تهران- ایرنا- روزنامه جوان در گزارشی نوشت: آمارهای کرونایی همچنان رو به افزایش است و این روند افزایشی در روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت. آنطور که وزیر بهداشت می‌گوید، در اواسط موج ششم هستیم و بهترین کار کامل کردن واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌هاست.


روزنامه جوان ۲۳ بهمن در گزارش خود آورد: موج تازه کرونا کودکان را هم مورد تهاجم قرار داده تا جایی‌که طبق اظهارات برخی رؤسای بیمارستان‌های کودکان ممکن است با کمبود تخت‌های «آی سی یو» برای بستری کردن آن‌ها مواجه شویم. بر این اساس وزارت بهداشت از روز چهارشنبه واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ ساله را آغاز کرد و این بار هم وزیر بهداشت با واکسینه کردن نوه هشت ساله خود با واکسن کووپارس، برای انجام واکسیناسیون کودکان پیشقدم شد. واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها هم با واکسن زدن نوه ۱۲ ساله وزیر آغاز شد.


با رشد چشمگیر آمارهای کرونایی اعم از مراجعه، بستری و فوتی نگرانی‌ها از اوج‌گیری این ویروس جدی‌تر می‌شود. معاونت درمان وزات بهداشت دستورالعمل آمادگی درمان سویه اومیکرون را به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ و معاون بهداشت یک میلیون نفر بستری را برای موج ششم پیش‌بینی کرده است. به گفته وزیر بهداشت قرار است ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات مهمی بگیرد. حالا همه چشم انتظارند ببینند تدبیر دولت برای مهار اومیکرون قبل از وقوع فاجعه مرگ‌های چند صد نفری چیست؟


نگاهی گذرا به آمارهای کرونایی در طول یک ماه گذشته نشان می‌دهد اومیکرون آنطورها هم که تصور می‌شد ویروسی سر به راه نیست و حالا حالاها میهمان ناخوانده دنیای ما خواهد بود. به گفته سومیا سوامیناتان دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) جهان هنوز به پایان پاندمی کرونا نرسیده است و واریانت‌های بیشتری از ویروس کرونا وجود خواهند داشت. بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد طی ۱۰ روز اخیر (۱۳ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰) به طور متوسط هر ساعت ۱۴۷۳ نفر در ایران مبتلا و چهار نفر قربانی کرونا شده‌اند. طبق آخرین آمار ۲۴ ساعته وزارت بهداشت، تا روز ۲۲ بهمن ماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۱ هزار و ۲۴۷ مبتلای جدید به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۷۸۱ نفر از آنان بستری شدند. ۳۲۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.


در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و هشت شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. روند شتابان رشد اومیکرون در کشور بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را در حالت ویژه‌باش فرو برده و سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور دستور داده تا بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌ها، در آماده‌باش کامل قرار بگیرند.



اواسط موج ششم


بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت درباره وضعیت کشور از نظر شیوع اومیکرون و موج ششم کرونا می‌گوید: «با توجه به اینکه ما اواسط موج ششم هستیم تا دو یا سه هفته آینده وضعیت به همین شدت ادامه پیدا می‌کند، بنابراین بهترین کاری که باید مردم عزیز انجام دهند، کامل کردن واکسیناسیون است که دو دوز و بعد هم دوز سوم را تزریق کنند.»


وی با اشاره به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌افزاید: «مقام معظم رهبری چند روز پیش فرمودند من شخصاً به توصیه‌های متخصصان و پزشکان گوش می‌کنم و باعث افتخارمان است که حضرت آقا اینقدر به ما اعتماد دارند و به حرف‌های متخصصان و پزشکان اعتماد دارند.»


عین‌اللهی با بیان اینکه امروز از تزریق ۱۳۷ میلیون دوز واکسن عبور کردیم و از افرادی که تاکنون واکسن نزده یا فکر کرده‌اند که دوز سوم واکسن لازم نیست خواست تا حتماً واکسیناسیون خود را کامل کنند و استفاده از ماسک و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.


وزیر بهداشت خطاب به مردم با تأکید بر اینکه چند هفته پیش‌رو را هم صبوری و میهمانی‌های خانوادگی را متوقف کنند، می‌گوید: «رفتن به رستوران‌ها را که ماسک برداشته می‌شود صلاح نمی‌دانیم و احتمالاً در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیمات مهمی گرفته خواهد شد که به مردم اعلام می‌کنیم.»



ابلاغ دستورالعمل آمادگی درمان سویه اومیکرون


طبق پیش‌بینی کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت در موج ششم تا یک میلیون بستری خواهیم داشت. به گفته مسعود مردانی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ هم احتمالاً همه مردم درگیر سویه اومیکرون شوند، البته برخی افراد این بیماری را بدون علامت و خفیف می‌گیرند.


علیرضا ناجی استاد ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه ایمنی حاصل از واکسن‌ها همیشگی نیستند و افرادی هم که ایمنی دارند ممکن است مجدداً به اومیکرون آلوده شوند، می‌گوید: «مطالعات نشان داده حتی تزریق یک دوز واکسن می‌تواند تا حد زیادی از بروز بیماری‌های شدید، بستری شدن و مرگ و میر جلوگیری کند.»


وی درباره احتمال نیاز به تزریق دوز چهارم واکسن کرونا اینگونه توضیح می‌دهد: «ممکن است حتی از تزریق دوز چهارم هم عبور کنیم و دوزهای بعدی هم لازم باشد. همه این‌ها وابسته به این است که کرونا در دنیا چه عملکردی از خود نشان دهد.»


طبق آنچه آمارهای کرونایی نشان می‌دهد روزهای طوفانی‌تری در راه است. سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور دستور داده تا بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌ها در آماده‌باش کامل قرار گیرند.


معاون درمان وزارت بهداشت، گفته است با توجه به شروع خیز ششم اپیدمی در کشور «دستورالعمل آمادگی درمان سویه اومیکرون در پاندمی کووید ۱۹» به مراکز درمانی تابعه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور ابلاغ شده است و هیئت رئیسه دانشگاه یا دانشکده در اسرع وقت باید از ظرفیت‌های موجود درمانی تمامی بیمارستان‌های تحت پوشش بازدید و برای تکمیل ظرفیت درمانی منطقه اقدام کنند.


به گفته وی بیمارستان‌های معین (ریفرال) منطقه‌ای تفکیک و تعیین شده و مسیر ارجاع و مراجعه بیماران سرپایی و بستری مشخص شود. بر اساس تجربیات موج‌های قبلی و بار مراجعه برای تکمیل ظرفیت مورد نیاز، توالی بیمارستان‌های معین برای پذیرش بیماران با تأکید بر گروه‌های سنی زیر ۱۴ سال تعیین شود.


طبق توضیحات معاون درمان وزارت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در صورت نیاز از طریق ایجاد بخش، راه‌اندازی کلینیک‌های تنفسی یا تجمیع بخش‌های بیمارستانی موجود و تعیین مسیر حرکت بیمار، ارائه خدمات درمانی را در سریع‌ترین زمان ممکن فراهم کنند. همچنین در صورت افزایش نیاز به ارائه خدمات سرپایی با هماهنگی شبکه بهداشت و درمان علاوه بر کلینیک‌های تنفسی، از فضاهای مراکز جامع سلامت به صورت شبانه‌روزی استفاده شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *