دسته‌بندی نشده

اوکراین نیروهای روسیه از نیروگاه هسته ای چرنوبیل خارج شدند

تهران-ایرنا- سازمان دولتی “انرجو اتم” که بر نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین نظارت می‌کند روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه از نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل خارج شده‌اند.


به گزارش ایرنا از “الجزیره”،  این سازمان در بیانیه‌ای گفت: تایید شده است که نیروهای روسیه که نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل و سایر تاسیسات در منطقه ممنوعه را به تسخیر خود درآورده بودند، در دو ستون به سمت مرز مشترک اوکراین و بلاروس حرکت کردند. 


در این بیانیه آمده است، نیروهای روسیه روز پنجشنبه از تصمیم خود برای خروج و تخلیه نیروگاه چرنوبیل خبر دادند. 


این سازمان در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد، نیروهای روسیه که شهر اسلاووتیچ را محاصره کرده بودند نیز آماده ترک این منطقه هستند. 


شهر اسلاووتیچ با ۲۵ هزار نفر سکنه در ۱۶۰ کیلومتری شمال پایتخت اوکراین قرار دارد و در سال ۱۹۸۶ در پی فاجعه چرنوبیل برای انتقال کارکنان نیروگاه و ساکنان منطقه چرنوبیل ساخته شد.


به گزارش ایرنا، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا اعلام کرد، نیروهای روسیه پس از به دست گرفتن کنترل تأسیسات چرنوبیل در ۴ مارس (۱۳ اسفند) شروع به خروج از این سایت انرژی هسته‌ای کرده‌اند. 


نیروهای روسیه روز ۴ مارس (۱۳ اسفند) نیروگاه زاپوریژیا را گلوله‌باران کرده و به تصرف خود در آوردند. این مساله موجب وقوع آتش سوزی در داخل نیروگاه شد که زنگ خطر یک فاجعه هسته‌ای احتمالی در اروپا را به صدا در آورد. 


پیش از این نیز در روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، نیروهایش نیروگاه از کار افتاده چرنوبیل که محل فاجعه سال ۱۹۸۶ بود را تصرف کردند. حادثه رخ داده در این نیروگاه هسته‌ای موجب کشته شدن صدها نفر و انتشار آلودگی رادیواکتیو در مناطق مجاور شد. 


بیش از ۲ هزار پرسنل برای جلوگیری از یک فاجعه هسته‌ای دیگر، هنوز در این نیروگاه کار می‌کنند. 


اوکراین دارای چهار نیروگاه هسته‌ای فعال است که حدود نیمی از برق این کشور را تامین می‌کند. 


ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. 


پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز عملیاتی نظامی که آن را “عملیات ویژه” خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد. 



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *